"Ett annat spännande projekt är Avenyn 34"
13 december 2017
Wallenstam är en stor aktör i Göteborg och bland annat en av de drivande parterna i omvandlingen av avenyn. Om cirka två år kommer man här att kunna erbjuda ännu fler kontorsytor i ett nytt hus mot Lorensbergsgatan. Intervju med Anders Forsling, Kundchef, Wallenstam AB.
I vilka områden äger ni lokaler?
– Våra fastigheter finns i huvudsak i centrala Göteborg, men vi har även ett antal fastigheter i Göteborgs ytterområden och i Mölnlycke.
Kan du berätta om några specifika objekt som är lediga just nu eller några projekt som är på gång?
– I ”Turion” i östra Gårda har vi kontorslokaler mellan 400 – 4 000 kvm som anpassas och moderniseras i takt med att vi hyr ut. Huset har även fått en ny skepnad och en jättebra restaurang har flyttat in. Här kan man verkligen sitta bra och väldigt prisvärt. Ett annat spännande projekt i närtid är Avenyn 34 där vi om cirka två år kan erbjuda drygt 3 000 kvm moderna kontorslokaler. Detta då vi bygger ett nytt, angränsande hus mot Lorensbergsgatan samtidigt som vi renoverar befintliga ytor till nyskick.
Vad är viktigt för hyresgästen att vara extra uppmärksam på när det är dags att skriva hyreskontrakt?
– Det egna engagemanget för lokalfrågan. Jag tycker det är viktigt att hyresgäst och hyresvärd tidigt skapar förståelse och förtroende för varandra så att man tillsammans kan säkerställa bästa möjliga lokallösning för verksamheten.
Vad ska man som hyresgäst tänka på i valet av hyresvärd?
– Vill man kunna utvecklas och satsa långsiktigt i sin verksamhet bör man även vända sig till en hyresvärd med samma ambitioner. En hyresvärd som är närvarande och engagerad kommer även skapa de bästa förutsättningarna för en verksamhet som är föränderlig.
Vilka är de vanligaste missförstånden som kan uppstå mellan fastighetsägare och hyresgäst?
– Jag skulle säga avtalstider och avskrivning på investeringar i lokalerna. Vi upplever en utveckling mot mer och mer skräddarsydda kontor samtidigt som våra hyresgäster vill ha flexibla hyresavtal. Här är det viktigt med dialog och förståelse.
På vilket sätt arbetar ni tillsammans med era hyresgäster när det gäller miljöfrågor?
– Vi jobbar väldigt långsiktigt med vårt fastighetsbestånd och i det ligger stora insatser och investeringar för att modernisera husen och minska dess förbrukning och CO2-utsläpp. Vi har dessutom ett eget energibolag, Svensk NaturEnergi, där samtliga våra fastigheter försörjs via vindkraftsel och våra hyresgäster har möjlighet att köpa CO2-fri vindkraftsproducerad elenergi.
Vad är det viktigaste för er i relationen med en hyresgäst?
– Förtroende, lyhördhet och engagemang. Vi vill följa våra hyresgäster över tid genom att förstå varje verksamhets förutsättningar och erbjuda lokaler för verksamheten att växa i.
Vilka tips kan ni ge till lokalsökande företag?
– Fundera över vad er verksamhet har för behov gentemot en hyresvärd. Ofta är det inte bara en lokal som är viktig utan även service, tillgänglighet, trygghet, flexibilitet och engagemang i verksamhetens utveckling och då kan man faktiskt kontakta önskad hyresvärd direkt istället för att leta lokalannonser.