Ett av Nordens finaste kontor?

23 december 2021

Våren 2021 stod det klart att snabbväxande CAIA Cosmetics valde Humlegården Fastigheter och en etablering vid Engelbrektsplan för sitt nya kontor. Under hösten flyttade skönhetsvarumärket in i lokalerna på Biblioteksgatan 29. Ambitionerna har varit höga och resultatet liknar inget annat.

Kontoret på Biblioteksgatan 29 sträcker sig över cirka 700 kvm, med utsikt över Humlegården och Engelbrektsplan. Bolaget växer snabbt och här arbetar idag cirka 30 personer. I lokalerna finns förutom flexibla arbetsplatser, mötesrum och gemensam lounge även en studio om 150 kvm som används för fotograferingar och event. Det fanns en flexibilitet i lokalen redan från grunden, vilket skapade goda förutsättningar i arbetet med att skräddarsy kontoret efter CAIA Cosmetics behov.

CAIA Cosmetics kontor är ett mycket bra exempel på hur man kan skapa en inspirerande och funktionell arbetsplats för ett modernt företag, där lokalerna genomsyras av varumärket.

- När jag och Bianca klev in i den då helt råa lokalen föll vi pladask. Läget och utsikten över Humlegården och Kungliga biblioteket fick oss att se vår vision direkt. Humlegården förstod visionen och har gått med oss hand i hand genom hela processen på ett förträffligt sätt. Då CAIA bara finns i den digitala världen annars ville vi skapa en fysisk miljö som är något utöver det vanliga och det har vi lyckats med. Jag sticker ut hakan och säger att vi har ett av Nordens finaste kontor, säger Jesper Matsch, Co-Founder CAIA Cosmetics.

Ville skapa något helt nytt

Målsättningen var att skapa en kreativ plats utöver det vanliga, där kontoret är en förlängning av varumärket. CAIA Cosmetics ville att kontoret skulle ha en internationell känsla och ambitionen har varit att skapa något helt nytt, som utmanar den traditionella synen på kontoret. För inredningen står CJ Studio, grundat av Charlotta Skog och Jonna Flordal, som arbetar med allt ifrån kontor och restauranger till privata hem och detaljplaner. Inspirationen till CAIA Cosmetics kontor summeras i tre ledord.

- Familjen syftar till att kontoret ska kännas generöst, personligt, drömmigt, mjukt och bjuda på det lilla extra. Inspiratören representerar stark formgivning, humor, att våga sticka ut och använda inslag som är lite oväntade. Proffset innebär att produkten och kunskapen ska vara närvarande genom hela inredningen. Det ska vara okomplicerat, självsäkert och enkelt, berättar Charlotta Skog, arkitekt på CJ Studio.


I lokalerna finner man många ikoniska möbler av välkända formgivare, från Alvar Aalto till Magniberg. Alla rum har en unik karaktär och det ska finnas en plats för varje humör och tillfälle. CJ Studio har även specialritat flera möbler, såsom speglar, produktpodium och bord som producerats lokalt av Formgruppen. Något som inte hör till standardlösningarna för ett kontor är de vackra tvättställen som är placerade utanför toaletterna, ett viktigt inslag för ett bolag som arbetar med kosmetik. Många delar av kontoret har en scenografisk känsla, samtidigt som arbetsplatserna är minimalistiska i sitt uttryck för att ge fokus åt produkten, det kreativa och vara en bra backdrop för fotograferingar.

En attraktiv plats

Humlegården äger flera fastigheter runtom Engelbrektsplan och intresset för platsen är stort. Att befinna sig i ett intressant sammanhang har blivit allt viktigare för bolag som vill skapa en attraktiv arbetsplats. Läget vid Engelbrektsplan bjuder på kontraster. Här möts dynamiska stråk som Birger Jarlsgatan och Biblioteksgatan med Stockholms gröna lunga, Humlegården. Man har nära till några av Stockholms bästa restauranger och butiker samt direkt access till utmärkt kollektivtrafik. I huset finns ett stort gym, reception, coworking och konferensrum samt cykel- och bilparkering.

- CAIA Cosmetics kontor är ett mycket bra exempel på hur man kan skapa en inspirerande och funktionell arbetsplats för ett modernt företag, där lokalerna genomsyras av varumärket. Man möts av en miljö där man inte gjort avkall på något, samtidigt som grunden utgörs av smarta, långsiktiga val och lösningar. För oss på Humlegården är ambitionen att fånga våra kunders behov och önskemål och omvandla det till skräddarsydda lösningar, där vi tar tillvara på platsens möjligheter på bästa sätt. Samarbetet med CAIA Cosmetics och alla som varit involverade har fungerat mycket bra och vi är stolta över resultatet, säger Anneli Jansson, Vd på Humlegården.

Samarbetspartners i projektet: CJ Studio (inredning), Metrolit (byggentreprenad), Lindelöfs (möbler). Humlegården Fastigheter: Katarina Cygnaeus (uthyrning), Ove Neuman (byggprojektledning) och Anna Winbergh (marknadsområdeschef).

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.