Expertens tips: Så optimerar ni er kontorsstädning
1 oktober 2024
Kontorsstädning är en central del av att skapa en trivsam och produktiv arbetsmiljö. Det handlar inte bara om att hålla kontoret rent och snyggt, utan också om de anställdas hälsa och välbefinnande. Primärs Kostas Ziakkas, regionchef inom lokalvård, listar några saker han tycker är viktiga.
Vilka behov har ni?
Gå igenom de faktiska behoven. Typ av verksamhet och kontorets storlek, utformning och beläggning är några av de saker som påverkar. Behöver hela arbetsplatsen städas eller bara vissa delar? Vad kan medarbetarna göra själva och vilka tjänster behöver köpas? Kontorsstädning inkluderar ofta dammsugning, avtorkning av ytor, rengöring av skrivbord och möbler, tömning av papperskorgar, samt rengöring av gemensamma utrymmen som kök och toaletter. Men kan också inkludera storstädning, entrémattor och fönsterputs.
Frekvens
Varierar beläggningen på kontoret mycket kan det påverka hur ofta det behöver städas. Det kan också finnas säsongsskillnader. På höst och vinter kanske trappor och entréer behöver städas oftare för att ge ett gott intryck och under våren är det bra att lägga in en extra fönsterputs. Under semesterperioden kanske frekvensen på städningen kan minskas, samtidigt kan det vara läge att då göra en extra insats med tvätt av mattor, få bort kaffefläckar eller polera golv så att kontoret är fint när personalen kommer tillbaka.
Synergier
Ofta krävs fler tjänster för att kontoret ska fungera smidigt. Det finns många fördelar att välja en leverantör som har ett komplett tjänsteerbjudande. Att ha samma kontakt för alla tjänster och allt samlat på samma faktura sparar tid. Växer företaget kan man enkelt addera nya tjänster.
Miljö och arbetsvillkor
Är miljöfrågor viktiga för företaget är det bra att säkerställa att leverantörer också är miljömedvetna. Genom att välja företag som är miljöcertifierade och svanenmärkta vet man som beställare att arbetsmetoder och medel är miljövänliga.
Genom att välja en leverantör med kollektivavtal kan man också vara tryggare med att den som städar på kontoret har bra arbetsvillkor och rimlig lön.
Tydlighet
Ju tydligare du är med dina krav och uppdragets omfattning, desto enklare blir det att jämföra olika offerter och kostnader. Var försiktig med extremt låga priser, det kan vara ett tecken på sämre kvalitet, dolda kostnader eller brister i miljö eller villkor för de anställda.
Uppföljning
Utvärdera regelbundet tjänstens kvalitet och om den uppfyller dina förväntningar. Gör nödvändiga justeringar om det behövs.