Framtidens mässupplevelser

2 september 2021

Stockholm Design Events presenterade nyligen delar av den nya visionen och utvecklingen av framtidens mässor med fokus på Stockholm Furniture & Light Fair och Formex. Det handlar om konceptuella omtag, nya digitala produkter och en stor satsning på aktualitet och nyheter året om för att ge utställare och besökare inspiration och nyheter från designvärlden under året, inte bara på plats på mässorna.

Gustav kaiser.jpg
Andreas Engesvik, "Lyra ", vilfåtölj, Fogia, Born Classic 2020. Foto: Gustav Kaiser

Inom design- och inredningsvärlden är intresset för att mötas och göra affärer stort. Efter nästan två år utan fysiska mässor öppnar Stockholmsmässan nu upp och ser fram emot att åter välkomna internationella och nationella besökare till en inspirerande och bubblande mötesplats.

Vi satsar stort både på våra mässor och på andra fysiska och digitala aktiviteter som ska ske samtidigt och mellan mässorna.

- Under pandemin har vi lyssnat och samtalat med många av våra kunder; utställare, besökare och samarbetspartners, och därefter börjat utveckla och förnya våra mässor. Vi ser att en ständig närvaro och att vara aktuell 365 dagar om året är viktigt. Därför satsar vi stort både på våra mässor och på andra fysiska och digitala aktiviteter som ska ske samtidigt och mellan mässorna. Ett exempel på detta är Stockholm Design Week i februari som går parallellt med Stockholm Furniture & Light Fair och ytterligare ett Stockholm Design Week i augusti samtidigt som Formex. Under dessa båda veckor är det fokus på design inom möbler, inredning, mode, mat och musik, säger Chicie Lindgren, Business Area Manager Stockholm Design Events på Stockholmsmässan. Vi är också väldigt glada och stolta över att Hanna Nova Beatrice stärker upp teamet som Project Area Manager för Stockholm Furniture & Light Fair.

Formex

Inför 2022 års genomförande av Formex görs ett omtag av innehållet och arbetet pågår för att skapa en givande upplevelse- och aktivitetsbaserad mötesplats - interaktivt, emotionellt och sensoriskt. Och såklart fokus på att mötas igen, göra affärer och uppleva med all sinnen för utställare och besökare. Formex Talks tar fortsatt plats digitalt och det blir även under året fokus på kunskap med nya Formex Academy som är en digital föredragsserie för utställare med fokus på trender, konsumentbeteenden, hållbarhet och andra aktuella ämnen för branschen. Det finns visioner om att det kan komma finnas möjlighet att fjärrstyra en Formex-besökare och på så vis uppleva hela mässan digitalt var du än i världen befinner dig och det kan även bli aktuellt att Formex poppar upp runt om i landet och Skandinavien, fysiskt eller digitalt. Framtidens mässupplevelse är digifysisk och sträcker sig året om.

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.