Ideas bygger varumärket

11 april 2019

Förra året knep Ideas en tredjeplats bland rekordmånga tävlande i Sveriges Snyggaste Kontor, en tävling de tidigare vunnit. Under 2018 året tog design- och konceptbyrån nya tag och gjorde en total remake av sitt kontor. Ytorna är effektiviserade och de tittade på hur de vill arbeta – istället för hur de har arbetat.

Ideas är en design- och konceptbyrå med ett starkt team av medarbetare som skapar smarta, hållbara och varumärkesbyggande lösningar för offentlig miljö. De tar bland annat fram inredningskoncept åt företag och kände att de själva hade halkat efter med sitt egna kontor. 

– Vi är jätteduktiga på att ta fram smarta designlösningar, genomtänkta och optimerade kontors-ytor för våra uppdragsgivare. Men vi upptäckte att vi själva inte hade hängt med. Vårt kontor hade kommit i andra hand eftersom vi haft så mycket att göra och självklart fått prioritera våra kunders projekt, säger Tony Rydberg, Creative Director på Ideas. 

Så de drog i handbromsen och började fundera på hur de själva arbetar men framför allt hur de skulle vilja arbeta. Kontoret ligger i Malmö Centralstations p-hus i centrala Malmö och är egentligen inte avsett för traditionella kontorslokaler. 

Vi ville ta fram en riktigt bra arbetsplats för kreativitet, effektivitet och samarbete. Vi skapade bland annat en härligt lummig grön oas i vår aktivitetsbaserade kontorsmiljö.

– När vi öppnade kontoret 2012 var vi då väldigt långt framme men 2018 kände vi att det verkligen var dags att göra ett rejält omtag. Vi ville ta fram en riktigt bra arbetsplats för kreativitet, effektivitet och samarbete. Vi skapade bland annat en härligt lummig grön oas i vår aktivitetsbaserade kontorsmiljö. Med kompakta egendesignade arbetsplats-öar sitter vi tre och tre i grupp med ett stort tallträd placerat i centrum som binder ihop arbetsplatserna, dämpar ljudnivån och dessutom skapar en skön takliknande känsla. 

Effektivisering av ytorna

Ideas jobbade hårt med att effektivisera ytorna och att skapa möjligheter för flera olika funktioner på samma plats. Exempelvis är köket kombinerat mötesrum, med hjälp av en smart textillösning går det lätt att gömma och öppna upp köksdelen. Man flyttade ut kaffemaskinen och vattenstationen så att de alltid går att komma åt även när möten hålls i köket. 

– Vi har många konsulter som jobbar hos oss, vanligtvis är vi tio stycken som jobbar här, men när vi jobbar med projekt kan vi vara uppemot 30-40 stycken och då behöver vi kunna utnyttja ytorna väl. Vi har ett gigantiskt arbetsbord med inbyggd teknik och där kan vi sitta ett stort gäng och jobba tillsammans på ett nära och enkelt sätt. 

Varumärkesbyggande kontor

Att göra en remake av kontoret är inte helt enkelt. Förutom att bara titta på själva designen på kontoret bör man även fundera på vad företagets varumärke står för. Hur vill man profilera sig och vilka signaler vill man sända, både internt och externt? Värden som hållbarhet och långsiktighet blir extra viktigt när det kommer till val av material och möbler.

– Det är lätt att man kanske förenklar processen och bara byter ut möblerna eller kanske förändrar färgsättningen. Ta istället en seriös fundering – vad vill vi uppnå med vår förändring? Det finns stora möjligheter till en större utväxling när man gör en genomtänkt kontorsrenovering än bara en snabb kosmetisk lösning, säger Tony Rydberg. 

Företag idag vill ha en modern och estetiskt tilltalande arbetsplats som är genomtänkt, spännande, kreativ och som stimulerar samarbete och effektivitet.

– Att ha en riktigt bra arbetsplats är definitivt en konkurrensfördel när det gäller att attrahera duktiga medarbetare. Allt fler i den yngre generationen väljer företag just på grund av att deras miljö är tilltalande. 

Ideas möter kunder som vill ha en mer kreativ och verksamhetsbaserad miljö på kontoret. Exempelvis får känslan vara densamma som i en härlig hotell- eller loungemiljö. 

– På vårt eget kontor har medarbetare och besökare möjligheten att arbeta i olika miljöer beroende på arbetsuppgift, känsla eller den process som personen befinner sig i. 

Miljötänket slår igenom överallt och det innebär inte bara gröna växter och sopsortering, utan även de val man gör när det kommer till möblerna. 

– Man köper mer och mer lokalt och närproducerat och väljer också att återanvända möbler. Dessa görs iordning, kläs om, lackeras eller förändras på annat sätt. En utdaterad möbel kan bli en väldigt bra affär – både för ekonomin och för miljön, säger Tony Rydberg.

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.