Så hanterar du arbetsplatsens oljud

26 februari 2025

Oljud på arbetsplatsen har en tydlig inverkan på både energi och produktivitet, enligt en ny internationell undersökning från ljud- och videolösningsföretaget Jabra. Hela tre av fyra anställda uppger att störande ljud bidrar till trötthet, och många tar till kreativa metoder för att hitta arbetsro.

En kvinna med svart hår och orangea hörlurar sitter framför en laptop och jobbar.
Bild: Pexels

Oljud rankas som den tredje största stressfaktorn på arbetsplatsen, enligt undersökningen. Tre av fyra (74 %) av de tillfrågade anger att ljudnivåerna bidrar till trötthet, medan nära två av tre (63 %) upplever att höga ljud dränerar deras energi och minskar arbetsglädjen.

Studien visar också att många anställda utvecklar strategier för att begränsa oljud och distraktioner på arbetsplatsen för att kunna koncentrera sig. Den vanligaste lösningen är att söka sig till ett enskilt rum (36 %), följt av att undvika platser med hög ljudnivå (33 %). Dessutom visar en Sifo-undersökning som Jabra har genomfört att var femte svensk kontorsanställd arbetar hemifrån i den mån det går för att slippa oönskade ljud på sin arbetsplats.


Hörlurar populärt att använda

Vidare väljer vissa mer kreativa tillvägagångssätt – exempelvis låtsas 9 procent vara upptagna i möten, medan 10 procent går undan till toaletten för att hitta lugn och ro.

En annan populär metod för att hantera oljud är att använda hörlurar. En tredjedel (31 %) av kontorsarbetarna tar till detta verktyg för att stänga ute distraktioner, och resultaten är tydliga: 43 procent upplever förbättrad förmåga att fokusera och koncentrera sig, 36 procent uppger att hörlurar minskar distraktioner, och 33 procent ser en ökad produktivitet. Dessutom rapporterar 31 procent av de tillfrågade att hörlurar bidrar till att minska stress på arbetsplatsen.  

Pernilla Gilbert

Kommunikatör

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.