Så hyr ni ut era lokaler snabbt
30 oktober 2024
Att snabbt hitta rätt hyresgäst för en lokal kan vara en utmaning, särskilt i en marknad med hög konkurrens och stort utbud. För att lyckas gäller det att marknadsföra lokalen rätt och nå fram till potentiella hyresgäster. Ta del av Lokalguidens bästa tips.
I dagens läge är det lätt att försvinna i mängden bland lediga objekt, därför gäller det att sticka ut och formulera annonsen på rätt sätt för att fånga in de lokalsökande företagen.
– Många hyresgäster letar efter något som känns unikt och anpassningsbart för deras specifika behov, vilket innebär att annonsen måste vara detaljerad och samtidigt inspirerande. En bra annons underlättar också den viktiga första kontakten, som ofta är avgörande för att bygga intresse, säger Michael Nattland, regionchef på Lokalguiden.
Michaels bästa tips:
Publicera många bilder: Innan ett lokalsökande företag gör en intresseanmälan vill de se många och bra bilder ur olika vinklar för att vara säkra på att lokalen kan passa dem.
En utförlig beskrivning: Skriv en detaljerad text om lokalen, om det finns kringtjänster i byggnaden, kommunikationer och vad som finns i närområdet. Det hjälper det lokalsökande företaget att skapa en bra bild av lokalen. Det är också bra att ha med en ritning.
Transparens kring hyran: En av de vanligaste frågorna från lokalsökande företag handlar om hyran, lägg med den direkt i annonsen så kan potentiella hyresgäster ta ställning till om lokalen ligger inom deras prisklass vilket ger hetare leads.
Korrekta kontaktuppgifter: Ange kontaktperson, telefonnummer och mejladress. Det gör det enkelt för intressenter att nå er för frågor och för att få snabb respons.
Återkoppla på intresseanmälningar: Vi på Lokalguiden får ofta frågan varför lokalsökande företag inte får någon återkoppling på sin intresseanmälan. Återkoppla på intresseanmälan, även om ni gått vidare i processen med en annan hyresgäst.
Tänk utanför boxen: Att hitta flexibla lösningar för potentiella hyresgäster, till exempel lokalanpassningar, kan göra att de väljer just er. Den lokalsökande kanske är mer flexibel än vad som framgår i intresseanmälan avseende geografiskt läge och storlek på lokalen.