Störningsmoment vid distansarbete

20 september 2022

Inga kvarglömda kaffekoppar och ostädade toaletter, men väl bristande engagemang och teknikstrul. En ny undersökning från Blocket jobb har kartlagt vad vi stör oss mest på hos kollegorna när vi jobbar på distans.

Bild: Blocket
Bild: Blocket

Arbetslivet efter pandemin innebär för många en ny verklighet med en större dos distansarbete än tidigare. Det hybrida arbetslivet innebär både nya möjligheter och nya utmaningar. När Kantar Sifo på uppdrag av Blocket jobb frågade svenskarna vilka beteenden de störde sig mest på hos sina kollegor i det hybrida arbetslivet seglade både möten i bullriga miljöer, teknikstrul och att inte sätta på kameran under videomöten in på topp tio. Allra mest stör vi oss dock på något lite allvarligare än så, nämligen bristande engagemang. 26 procent svarar att det de stör sig allra mest på med det hybrida arbetslivet är att kollegorna inte är lika engagerade i jobbet. På plats två hamnar kollegor som tar möten på språng och i bullriga miljöer, det upplever 22 procent som allra mest störande. På plats tre hamnar teknikstrul som att glömma att sätta på mikrofonen eller att ha svårt att logga in.

– Det hybrida arbetslivet och den ökade frihet det innebär är jättevärdefullt för många, men det finns också en rad nya utmaningar. Det nya hybrida arbetslivet innebär en stor omställning på många plan, både socialt och arbetsmässigt ,och som arbetsgivare gäller det att följa upp alla olika aspekter av det här nya sättet att jobba, säger Aaron Kroon, Chief People and Culture Officer på Blocket.


Topp tio – det här stör vi oss mest på hos kollegorna när vi distansjobbar

  1. Att kollegorna inte är lika engagerade i arbetet, 24 procent

  2. Att de tar möten på språng/i bullriga miljöer 21 procent, Att de har svårt att hantera tekniken ( tex att de glömmer att sätta på mikrofonen) 21 procent,

  3. Inget,17 procent

  4. Att vara sen till digitala möten, 16 procent

  5. Att ändra sig kring ifall man kommer att vara på kontoret eller inte, 12 procent samt att inte komma in till kontoret, även fast man har möjlighet, 12 procent

  6. Att inte sätta på kameran under videomöten, 10 procent

  7. Att vobba (jobba hemifrån samtidigt som man vårdar sjukt barn), 9 procent samt att inte ange om man arbetar hemifrån eller från kontoret, 9 procent

  8. Att inte ange om man tänker närvara digitalt eller fysiskt vid möten, 7 procent

  9. Att de mejlar/arbetar utanför kontorstid i större utsträckning än tidigare, 8 procent samt att de inte är lika socialt engagerade i sina kollegor 8 procent

  10. Att de jobbar (hemifrån) även fast de är sjuka, 6 procent

Pernilla Gilbert

Kommunikatör

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.