Staden som din arbetsplats

18 oktober 2024

Daniel Hohenthal, Chefsarkitekt och huvudägare på Kanozi Arkitekter skriver i sin krönika om fördelen med centralt belägna kontor, nätverksbyggande och 50-talets reklambyråer längs Madison Avenue i New York.

Daniel Hohenthal, Kanozi Arkitekter. Bild: Kanozi Arkitekter
Daniel Hohenthal, Kanozi Arkitekter. Bild: Kanozi Arkitekter

Det tar inte ens en minut att gå till kontoret, bara att ta sig från köket och in till arbetsplatsen i rummet intill. Två skärmar, en bekväm kontorsstol och kaffebryggaren på tryggt avstånd. Familjen har lämnat huset och det är tyst. Lugnt och skönt. Arbetsdagen är effektiv, Teams-mötena avlöser varandra och det finns till och med tid för en löprunda på lunchen. Villagatorna är tomma på folk så när som på några pensionärer med hundar och enstaka föräldralediga med barnvagn. En tvättmaskin sätts i gång, lunchen intas vid datorn och arbetsdagen med fler Teams-möten fortsätter. Men framåt eftermiddagen kommer känslan krypande; visst är det något som saknas?

Staden är egentligen en riktigt fin uppfinning som vi ibland behöver påminna oss om. Våra egna arkitektkontor i Malmö, Göteborg och Stockholm ligger självklart centralt, stadsmyllret är bara några meter bort för staden har något som de tomma villagatorna inte har; närheten till exempel. Det är en stor fördel att ha nära till andra för att underlätta för fysiska möten, att kunna promenera eller cykla mellan träffarna. Det är både trevligt och viktigt att ta med kunder och kollegorna ut på lunch på stan, säkerligen möter vi branschkollegor och bekanta, vem vet vad det kan leda till? Ett centralt placerat kontor har bäst förutsättningar för nätverksbyggande, ett perifert kontor kan inte ge samma kvaliteter.

När man har studerat framgångsrika företagskluster har det visat sig att en del i framgången faktiskt ligger i att vara nära sina konkurrenter i sin egen bransch. På 50-talet myntades begreppet Mad Men som en benämning på de som arbetade på alla reklambyråer längs med Madison Avenue i New York. Genom att de olika byråerna låg nära varandra så träffades anställda från de olika konkurrenterna på luncher och kvällar och på det sättet lockade man över medarbetare mellan varandra och spred kunskap och delade metoder mellan varandra vilket faktiskt gynnade alla. När två reklambyråer till och med hade kontor i samma skyskrapa så kunde man lätt se när en eftertraktad kund var på väg in till möte hos värsta konkurrenten - vilket sporrade säljarna att minsann också lyckas få till nya viktiga kundträffar. 

I både staden och på kontoret skapas möten som är både planerade och spontana. Förra årets nobelpristagare i medicin möttes till exempel vid en kopieringsmaskin på University of Pennsylvania, en oplanerad pratstund som senare ledde till ett samarbete och otroliga bedrifter tillsammans.



Staden är egentligen en riktigt fin uppfinning som vi ibland behöver påminna oss om.



Andra nobelpristagare har genom åren återkommit till att det är universitet med den bästa kantinen som föder fram de bästa idéerna och i förlängningen får flest nobelpris. Här träffas man spontant och byter tankar och kommer därmed på idéer som man själv ännu inte tänkt på. Även tjuvlyssning har visat sig framgångsrikt. Att uppsnappa lite halvt, och då missuppfatta, vad någon som sitter vid annat bord pratar om har visat sig vara en väg till helt unika innovationer.

Det där som saknas när arbetsdagen på hemmakontoret börjar lida mot sitt slut är staden och människorna. Att gå utanför kontorets väggar och känna inspiration direkt. Stadens puls och utbud av kultur och restauranger. Sitter du hemma är det lätt att du väljer bort att ta dig in till en afterwork med dina kollegor eller en intressant kvällsföreläsning som kan ge dig viktig inspiration. Om du till sist ska komma på den där idén som ger dig ett Nobelpris i framtiden så kommer du helt säkert behöva samarbete och interaktion. Det hittar du inte hemma i soffan i vardagsrummet! 

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.