Svenskar nobbar arbetsgivare som inte erbjuder hemmajobb

23 januari 2024

Nästan en tredjedel av svenskarna väljer bort ett jobb om det inte finns möjlighet att utföra det hemifrån och knappt hälften har funderat på att byta jobb för att få fler timmar hemma, visar en undersökning som it- och infrastrukturföretaget GlobalConnect gjort.

Bild: Unsplash
Bild: Unsplash

Av de skandinaviska länderna står Sverige ut som det land där i särklass flest är villiga att byta jobb i jakten på mer tid på hemmakontoret. Nästan varannan svensk (44 procent) har den senaste tiden funderat på att byta jobb för att kunna jobba hemma mer. I Danmark är motsvarande siffra 19 procent, i Norge 38 procent, enligt undersökningen bland över 3 000 respondenter.


Distansarbetet fick ett uppsving under pandemin och har sedan dess varit hett omdebatterat. Under förra året släpptes en global undersökning som visade att företag kan förlora mycket på att medarbetarna jobbar hemma. Men för svenskarna är möjligheten att jobba hemifrån en viktig faktor.

– Hybrid- och distansarbetet är här för att stanna och för svenskar är det särskilt viktigt när man väljer arbetsgivare. Det gäller därför för arbetsgivare att se till att distansarbete fungerar i företagens organisation och arbetssätt. Digitalisering och automatisering är viktigt för att ta svenska företag framåt och det börjar med att alla på företaget ska kunna lita på att den digitala infrastrukturen i bolaget klarar av det moderna arbetssättet, säger Henrik Hammarström, chef för B2B GlobalConnect Sverige.

Gränsen mellan jobb och privatliv riskerar dock att suddas ut vid fler timmar på hemmakontoret. Personer som jobbar hemma är, enligt en FN-undersökning, generellt mer stressade än de som jobbar från kontoret. Samtidigt är flexibiliteten något som många letar efter. 30 procent av svenskarna uppger i undersökningen att de väljer bort ett jobb om det inte finns möjlighet att jobba hemifrån.

– Distansarbete ställer krav på arbetsgivarna men de är inte på något sätt orimliga. Att inte prioritera digitalisering och automatisering gör på kort sikt att företaget riskerar att tappa kompetenta medarbetare och på lång sikt att tappa relevans, fortsätter Henrik Hammarström.


Pernilla Gilbert

Kommunikatör

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.